My Asian Dream - chill.czss.net

[+] Úvod O stránce Kniha hostí Kontakt

Japonské umění

Obrázky jsou klikací...

Kdo by ho neznal, že? Japonsko oplývá mnoha krásami, ať už krásami přírodními či krásami, které vytvořil člověk. Já dnes budu mluvit o těch umělých - nebo lépe řečeno uměleckých. Japonské umění má velmi obšírnou historii, stejně jako evropské se vyvíjelo v jednotlivých epochách a postupně dostávalo rozličné podoby. Zatímco my naše dělíme na slohy, oni své dělí podle éry, ve které to či ono umění vznikalo.
Než začnu mluvit o umění, měla bych si položit otázku, co to takové umění je, nebo alespoň co všechno zahrnuje. Pojem umění se dle mého názoru velmi úzce dotýká tématu této stránky - totiž anime a manga. Anime a manga jsou uměním moderním, můžeme zde najít velmi zřetelně viditelný kontrast, protože zatímco po dlouhá staletí bylo v Japonsku zvykem kreslit rozličné textury v pastelových barvách, úzké obličeje a velmi úzké oči, dnes jsou v módě spíše kulatější tvary a velmi jasné vystínované barvy. Řekněme, že bych vám chtěla ukázat rozdíl - anime MoNoNoKe je kreslené přesně podle klasického japonského stylu, zatímco např. Clannad je jasně v novém anime-manga stylu. Tato dvě díla jsou takřka neporovnatelná.
Dnes se tedy budu zabývat, jak vám jistě došlo, uměním výtvarným.

artObrazy jsou typ umění, kterým se Japonci prezentují snad nejvíce. Vytváří je zejména pomocí štětců, kaligrafie a umění pracovat se štětcem byly pro Japonce velmi vážené schopnosti, ve vyšší společnosti to byla nutnost. Štětce a malířské techniky se do Japonska dostaly převážně z Číny, ale spoustu z nich si Japonci rozvinuli i sami. Jejich představivost byla neuvěřitelná, Wikipedie to vysvětluje dlouhou izolací od ostatních národů a současnou zvědavostí, která nemohla být ukojena. Můžete si všimnout, že ta se jim zachovala - Japonci jsou schopni bez jakýchkoliv problémů přijmout cizí myšlenku a sami ji ještě rozvinout.
Umění kresby a malby se nejvíce rozvinulo v období éry Heian, tehdy ovlivňoval japonskou kulturu příchod Buddhismu, který se k nim dostal v předešlé éře Nara. Začaly vznikat Mandaly - posvátné obrazy, artefakty, které vás očišťovaly či spojovaly s duchovním světem. Víceméně to byly různé diagramy a obrazce, které měly spoustu skrytých smyslů. Vytvářely se velmi zajímavým způsobem - z písku a rýže, surovin, kterými východní Asie oplývala. Samotná tvorba Mandaly byla jakýmsi obřadem, který vyžadoval nesmírnou trpělivost ze strany umělce. Výroba jedné mandaly mohla trvat až týdny. Něco jako zachované mandaly neexistuje - po obřadu, kde mandala splnila svůj účel, se totiž rýže či písek, použité k její tvorbě, vyhodily znovu tam, odkud přišly, tedy zpravidla do moře či někam do přírody.
artS příchodem nových kultur začaly také vznikat nové příběhy, které doprovázely ilustrace, příběhy s ilustracemi byly zaznamenány na Emakimono (Emaki), svitcích, které obsahovaly i text i obrazovou přílohu. Považují se za jakési předchůdce mangy. Snad nejznámější je příběh Hikaru Genjiho, muže, který se nikdy nedočkal pochopení druhých a proto bloudil od ženy k ženě a hledal útěchu v milostných aférách. Autorkou tohoto příběhu je žena - Murasaki Shikibu, která do příběhu zahrnula i sebe sama. Byla to aristokratka, která čekala na odstoupení císařovny Akiko (tu zmiňuji proto, že právě ta myslím vystupovala v našem nevinném příbehu Shounen Onmyouji).
Dalším svitkem byl Ban Dainagon Ekotoba, svitek, který vykresloval politickou situaci.
Svitky byly barevné a většinou papyrové, pokud se na ně ale chcete podívat, máte smůlu. Originály jsou velmi citlivé na světlo a nejsou vůbec vystaveny veřejnosti. Kresba na nich ale ještě zdaleka nedosahovala takové dokonalosti, jaké dosahují pozdější díla - lidé příliš jako lidé nevypadali a barvy byly taktéž velmi omezené, například modrou tam téměř nespatříte.
Další svitky se rozšířily v následující éře Kamakura, kde se rozšířily textové přílohy v zájmu výuky umění kaligrafie, čtení a psaní. Svitky jsou takovou průvodní formou japonského umění, vznikaly téměř neustále a vždy se těšily velké oblibě.
artV éře Muromachi se k japonskému barevnému stylu přidal čínský černobílý, takzvané obrazy Sumi-e. Jejich tvorba byla nesmírně těžká, i černá musela mít svůj odstín. Nejprve bylo třeba vybrat povrch, na který budete kreslit, v tomto případě papír nebo papyrus. Pak si musíte vybrat štětec, případně sadu štětců, které použijete, všechny musí mít velmi ostrou špičku, protože barva se nanáší na mokrý povrch a nesmí se rozpít (ona se trochu rozpije vždycky, ale to patří k uměleckému efektu tohoto stylu). Štětce se vyráběly z bambusových hůlek a různých druhů srsti, velmi oblíbená byla králičí, kvůli štětcům existovaly králičí farmy, kde se chovali králíci s neobvykle dlouhou srstí. Používala se ale i srst ovcí, koz, skotu, koní, jelenů, kanců, kun, jezevců nebo dokonce posvátných vlků a tygrů, také se srst občas nahrazovala peřím. Štětce byly samozřejmě ručně vyráběné, výroba jednoho zkušenému člověku netrvala dlouho, ale rozhodně to nebyla práce pro nešiky. Dále se vybrala barviva v různých odstínech černé, ta se míchala na kamenech. Samotná příprava tedy trvala velmi dlouho. Jako barvivo se používal především jemný černý popel rozmíchaný v rybím oleji, který se pak sušil do jakých si kostek či žmolků. Ty se pak míchaly s vodou a s jinými odstíny. Malíři si většinou barviva vyráběli sami, sice se dala koupit nějaká předpřipravená, ale nikdy nebyla tak kvalitní. Malíři byli většinou kněží nebo aristokraté, jiní si takový zájem nemohli dovolit a většinou to ani neuměli.
artKonec šestnáctého století, tedy krátká éra Momoyama, byl pro obrazové umění Japonska nesmírně důležitý, právě v tomto období totiž vznikly dodnes velmi oblíbené a hojně používané posuvné dveře s kresbami krajin a stromů, kterými bohaté rodiny dodnes zdobí svá tradiční obydlí. Za jejich vznikem stál Eitoku Kano a jeho škola. Dveře byly ze dřeva nebo také z papíru, přičemž tloušťka papíru používaného na dveře se liší podle jejich funkce - jiný papír budou mít dveře venkovní a jiný ty, které oddělují dvě místnosti. Na protrhávání jsou Japonci zvyklí, opravit takové dveře není nic složitého, ty s kresbami jsou ale zpravidla z velmi tlustého a odolného papíru, dá se říci, že Japonci jsou mistři papíru. Název těch tradičních posuvných dveří, co z něj dělají, je Fusuma.
artMezi novější aspekty japonského umění patří jasné barvy, pozadí se zlatým listím a abstraktní obrazy. Měla bych zmínit také anime a mangu, autorkou, která má na svědomí již mnoho těch klasicky japonských "velkých očí" je např. Arina Tanemura, realističtější kresbu má moje oblíbená Kaori Yuki a velmi známou osobností je také Ayami Kojima se svými nádhernými artbooky ke Castlevanii. Abych se nezachovala těžce feministicky, zmíním také Hayao Miyazakiho, mistra pohádkových motivů ale také velmi realistických krajinek a nepřeplácaných obličejů velmi příjemných na pohled. Autorem moderního výtvarného umění je Takahashi Murakami, muž, který se vyznačuje výraznými tvary a jasnými barvami. Manga začala vznikat už ve druhé polovině devatenáctého století, v krátké éře Meiji.
Možná bych ještě mohla zmínit četné japonské nástěnné malby, rohože a tapiserie, o těch jsem toho ale bohužel příliš nenašla. Obrazy zdobí také dřevěné ručně svazované rolety či podložky pod nádobí. Japonci rádi zdobí kdeco, výrobky s takovými malbami ale nepatří mezi nejlevnější.
artSamostatnou kapitolou jsou vějíře, ty jsou nejrůznějších velikostí od praktických až po obrovské ozdobné. Vějíř, jeho stavba a malba na něm určuje i postavení. Používaly se k obřadům a na tanec, ale také jako zbraně, dělaly se ze dřeva, ale i z oceli. Některé byly dokonce vytvořené, aby zmátly člověka, který si myslel, že jsou to jen obyčejné vějíře coby módní doplněk či ozdoba. Obří vějíře, původně bojové ale často používané v komických situacích, se nazývají Harisen.
Obrazy najdete taky na klasických papírových deštnících či na kimonech a yukatách. Většina z nich má nějakou symboliku, která je dnes již zapomenuta.


CZIN.eu Valid HTML 4.01 Transitional Dostupnost podle Monitoring-serverů.cz
Linux RULEZ



Chill by Dee
Chill.sekai.cz je pouze moje osobní stránka, nevytvořila jsem žádný z uvedených anime/manga titulů či charakterů, ani nejsem v kontaktu s jejich autory či vydavateli.
Při problémech s obsahem stránky mě, prosím, kontaktujte pomocí e-mailu nebo návštěvní knihy.

Kopírovat jakýkoliv obsah stránek, u kterých nemám uvedený zdroj, je přísně zakázáno.
(c) 2007 by chill.sekai.cz, všechna práva vyhrazena.


Návštěvnost: Online: NetAgent | Celkem: | Toplist

Majitelka&Admin: chill
Poděkování: bigdragon, PeCan, Suneé&JediSoft, Ramoth
Stránka běží od: 21.září 2007
Původní stránka: Chillipepper.babs